تاریخچه پلی استیشن ۱

لیست محتوا

مقدمه

از روز اول عرضه، پلی استیشن این‌ را به ما ثابت کرد که در صنعت ویدیو گیم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ چراکه با سخت‌افزار قدرتمندی که داشت و علاوه‌ برآن بازی‌های سه‌بعدی فوق‌العاده‌اش به دنیا نوید شروع یک عصر جدید از این صنعت را می‌داد. پلی‌ استیشن نمادی از خلاقیت، هیجانی وصف‌ناپذیر، پیوند بین دنیای‌تکنولوژی و دنیای‌سرگرمی است که باعث می‌شود پلی استیشن به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دنیای ویدیو گیم تلقی شود .

playstation1
PlayStation 1

شروع همه چیز

پلی‌ استیشن ایده یکی از مدیران ارشد یکی از بخش‌های سخت‌افزار سونی که در آینده به عنوان پدر‌ پلی‌ استیشن لقب گرفت یعنی کن کوتاراگی (Ken Kutaragi) بود. در واقع پلی‌ استیشن به عنوان یک پروژه مشترک بین کمپانی‌های نینتندو و سونی بود که سال ۱۹۹۸ شروع شد. این دو شرکت برای ساخت یک نسخه CD-ROM از سوپرفامیکام (Super Famicom) با یکدیگر همکاری می‌کردند، اگرچه نینتندو وجود این همکاری را تا مارس ۱۹۹۱ انکار می‌کرد.

در نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک مصرفی یا CES (Consumer Electronics Show) در ژوئن ۱۹۹۱، سونی یک سوپرفامیکام با درایو داخلی CD-ROM که فناوری Green Book یا CD-i را دربرداشت به نام «پلی استیشن» که به عنوان (SNES-CD) شناخته می‌شد را معرفی کرد.

CES (Consumer Electronics Show)
CES (Consumer Electronics Show)

نینتندو یک روز اعلام در مراسم CES اعلام کرد که قصد دارد شراکت خود را با سونی قطع کند و با فیلیپس (Philips) همکاری کند. بعد از این اتفاقات نوریو اوگا (Norio Ohga) رئیس سونی، کن کوتاراگی را به عنوان مسئول پروژه پلی استیشن برای رقابت با نینتندو تعیین کرد. مذاکرات به طور رسمی در مه ۱۹۹۲ به پایان رسید و برای تصمیم گیری درباره سرنوشت پلی استیشن، در ژوئن ۱۹۹۲ یک جلسه برگزار شد که در آن رئیس سونی (اوگا)، رئیس پلی‌ استیشن (کوتاراگی) و چند عضو ارشد هیئت مدیره سونی بود.با مخالفت اکثریت حاضر در جلسه و مدیران قدیمی‌تر سونی، اوگا تصمیم گرفت پروژه را حفظ کنند. در نهایت، اولین کنسول پلی استیشن در دسامبر ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شد. کنسول اصلی از این سری اولین کنسول از نوع خود بود که توانست در کمتر از ۱۰ سال بیش از ۱۰۰ میلیون واحد بفروشد.

معرفی پلی استیشن ۱

پلی استیشن ۱ را می‌توان به عنوان نقطه عطفی در دنیای بازی‌های رایانه‌ای دانست؛ چراکه تا قبل از آن کنسول‌های بازی از لحاظ سخت‌افزاری و گرافیک کمبودهایی داشتند و بازی‌سازان را محدود می‌کردند اما با توجه به سخت‌افزار فوق‌العاده قوی پلی استیشن و ویژگی‌های جدیدی که استفاده کرده بود توانست یک جهش چشم‌گیر را در دنیای بازی‌های رایانه‌ای رقم بزند.

این کنسول در ۳ دسامبر ۱۹۹۴، یعنی در نسل پنجم کنسول‌ها معرفی شد. رقیبان آن، پاناسونیک با کنسول3DO ، آتاری با کنسول Atari Jaguar، نینتندو با کنسول Nintendo64 و سگا با کنسول Sega Saturn بودند. پلی استیشن یک کنسول انقلابی و شروع کننده بازی‌های سه بعدی بود.

چگونه پلی استیشن یک کنسول تأثیرگذار شد؟

یکی از ویژگی‌های پلی استیشن که تحولی در این صنعت ایجاد کرد استفاده از دیسک‌های سی‌دی بود. این ویژگی باعث می‌شد که سازندگان بازی‌های به مراتب پر جزئیات‌تر و سخت‌تر بسازند و مرزهای گیم‌پلی و روایت بازی را گسترش دهند، علاوه بر اینها فضای ذخیره سازی‌ای که سی‌دی به بازی سازان می‌داد باعث ساخت موسیقی‌های پیچیده‌تر با کیفیت صدای بهتر می‌شد.

همانطور که قبلاً اشاره کردیم پلی استیشن شروع کننده بازی‌های سه بعدی بود، با پردازنده قوی و چیپ‌ گرافیک اختصاصی، این کنسول توان پردازش تصاویر بی‌نظیری داشت که تا آن زمان هیچ کنسولی توان ارائه چنین چیزی را نداشت.

بازی‌هایی مثل Resident Evil ، Tomb Raider، Driver و Metal Gear نمایانگر این بودند که این کنسول قادر به این است که محیط‌های واقع‌گرایانه و با جزئیاتی را به گیمرها نمایش دهد و تجربه آنها را بهبود ببخشد. پلی استیشن مفهومی به نام کارت حافظه را معرفی کرد و به گیمرها اجازه داد تا پیشرفتشان را ذخیره کنند.

Metal Gear Solid
Metal Gear Solid

این ویژگی باعث شد که شیوه بازی گیمرها تغییر کند؛ چراکه دیگر نیازی به کد زدن یا شروع بازی از اول نبود و گیمرها می‌توانستند از همان‌جایی که بازی را رها کردند ادامه دهند. این ویژگی به یک استاندارد تبدیل شد و باعث راحت‌تر شدن تجربه گیمرها شود.

مشخصات فنی پلی استیشن

در مرکز این کنسول یک پردازنده RISC ۳۲بیتی قرار داشت که توان پردازش سریع و قدرتمند را ارائه می‌کرد. این کنسول برای به نمایش گذاشتن تصاویر سه بعدی حیرت‌انگیزش یک واحد پردازش گرافیکی اختصاصی (GPU) دارا بود که نقش کلیدی و مهمی را بر عهده داشت. با سرعت ۳۳.۶۸ مگا هرتز، این واحد گرافیکی می‌توانست محاسبات پیچیده را انجام دهد و جزئیات نقشه و چندضلعی‌ها را در صفحه رندر کند. دیگر ویژگی سخت‌افزاری پلی استیشن ۱ اجرای پخش CD صوتی بود. این ویژگی به بازیکنان این اجازه را می‌داد تا هنگام بازی کردن از موسیقی دلخواه خود لذت ببرند و این کنسول را به یک دستگاه چند منظوره تفریحی بدل کند. حالا گیمرها علاوه بر بازی می‌توانستند با کنسول خود موسیقی گوش دهند و به تماشای فیلم و عکس بنشینند.

کنترلر پلی استیشن ۱ (دوال‌شاک ۱)

در دهه ۹۰ میلادی، با عرضه کنسول پلی استیشن، دوال شاک (DualShock) به عنوان کنترلر اصلی پلی استیشن عرضه شد. این دسته شامل یک پد جهت دار، دکمه شروع (Start)، انتخاب (Select) و چهار دکمه برچسب‌دار است که برای اولین بار از نشانه‌های اصلی پلی استیشن (مربع صورتی، مثلث سبز، دایره قرمز، ضربدر آبی) استفاده شده است.

با توجه به اینکه در فرهنگ ژاپن، دایره و ضربدر به ترتیب به معنای بله یا خیر است، تیوو گوتو (Teiyu Goto)، طراح دسته، از این موضوع استفاده کرد و به همین دلیل از این دکمه‌ها در بازی‌ها معمولاً به عنوان «تأیید» یا «لغو» در استفاده می‌شود.

این کنترلر جز اولین کنترلرهای آنالوگ سونی برای پلی استیشن است. اضافه شدن دو آنالوگ به کنترلر، با هدف کنترل راحت‌تر، آزادی در حرکت برای بازیکنان صورت گرفت، همچنین به توسعه‌دهندگان بازی این اجازه را می‌داد که ساخت دنیاهای سه بعدی به مراتب راحت‌تر باشد.

DualShock
DualShock

دوال‌شاک با توجه به اتفاقات و فعالیت‌ها در بازی، می‌توانست بازخورد لرزشی ایجاد کند. دو موتور رامبل درون این دسته قرار دارد که حس لرزش را به بازیکن منتقل می‌کند.کنترلر دوال ‌شاک با پلی استیشن ۲ سازگار است؛ زیرا از همان پورت و اتصال استفاده می‌کند. با این حال برخی از بازی‌های پلی استیشن ۲ که از دکمه‌های آنالوگ دوال‌شاک ۲ استفاده می‌کنند (مانند بازی GTA)، از دوال‌شاک پشتیبانی نمی‌کنند.

Grand Theft Auto
Grand Theft Auto (GTA)

بازی‌های پلی استیشن ۱

پلی استیشن ۱ با مجموعه‌ای بی‌نظیر از بازی‌ها شناخته می‌شود؛ چراکه بسیاری از فرانچایزهای بزرگ در این نسل شکل گرفتند. بازی‌ سازان می‌توانستند با آزادی عملی که پلی استیشن به آنها می‌داد ایده‌ها و خلاقیتشان را به دنیا نشان دهند و تجربه‌ای به یاد ماندنی و فوق‌العاده‌ای به گیمرها بدهند

یکی از بازی‌های برتر پلی استیشن ۱، فاینال فنتزی (Final Fantasy) بود؛ این بازی با گرافیک خیره‌کننده و داستانی عالی توانست استاندارد جدیدی از بازی‌های نقش‌آفرینی (RPG) تعریف کند و به یکی از مهم‌ترین و برجسته‌ترین بازی‌های صنعت ویدئو گیم تبدیل شود. علاوه بر آن بازی Resident Evil با فضای ترسناک و ساختار جذاب خود، به عنوان نخستین بازی ترس و بقا در دنیای بازی‌های ویدیویی شناخته شد. این بازی نه تنها تجربه‌ای جدید به گیمرها ارائه کرد، بلکه به به وجود آمدن و گسترش سبک ترس و بقا کمک بزرگی کرد و تبدیل به یکی از اصلی‌ترین بازی‌های این ژانر شد. این کنسول دوست‌داشتنی میزبان بازی‌های شاهکار دیگری نظیر Tekkn3، Tomb Raider، Driver، Spider-Man، Pepsi Man و کلی بازی دیگر بود که توانستند حسابی بین گیمرها طرفدار پیدا کنند خاطره‌های به یاد ماندنی برای ما بسازدند که فراموش کرنشان کار آسانی نیست.

Spider-Man
Spider-Man
Tekken 3
Tekken 3